DRÁGA KORSZAK KEZDŐDIK AZ ÉTEL- ÉS ITALAUTOMATÁK ÜZEMELTETÉSÉBEN

 

A jogi szabályozás szerint 2018. július 1-től csak Automata Felügyeleti Egységgel (AFE) felszerelt automaták működhetnek. Az új rendszer az online pénztárgépek és az elektronikus közúti árufuvarozási ellenőrzési rendszerhez hasonlóan az adóbevételek növelését, a gazdaság fehérítését szolgálja. A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség megértette a rendszer bevezetésének nemzetgazdasági jelentőségét, és a rendelkezésére álló eszközeivel támogatja tagjait abban, hogy eleget tudjanak tenni jogszabályi kötelezettségeiknek, annak ellenére, hogy az üzemeltetők számára ez számos nehézséggel, költséggel és átszervezéssel jár. A rendszer előnyeként számon tartott telemetrikus adatok (azaz az üzemeltetési és bevételi számok, illetve az automaták műszaki adatai), amelyeket a szolgáltatónak kellene az üzemeltetők rendelkezésére bocsátani, csak nehézkesen, hiányosan, néha pedig hibásan elérhetőek. Ugyan az üzemeltetők korlátozottan a tavalyi évben támogatást igényelhettek az AFE vásárláshoz, de a ma üzemelő élelmiszer automaták mintegy negyedrésze semmilyen támogatást nem kapott.

Az étel- és italautomaták menedékes felügyeleti szolgáltatójának kijelölt Magyar Posta számításai szerint minden működő automatába határidőre bekerülhet az AFE. Ugyanakkor szerintük előfordulhat - elsősorban a régebbi vagy egyedi típusú készülékeknél -, hogy az AFE-k beszerelésekor műszaki-technikai problémák lépnek fel, amelyek kezeléséhez idő kell. A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetséghez a tagjaitól érkezett visszajelzések szerint azonban a legmodernebb automatáknál, illetve a bankkártya olvasóval felszerelt gépeknél is adódnak műszaki problémák. Ez nagyságrendileg az automaták mintegy 20%-át érintheti. A fenti okok miatt jelentősen csökkenhet a kihelyezett ital- és élelmiszer automaták száma.

Veszélyezteti a határidő betartását, hogy a Magyar Posta csak néhány munkanappal az AFE beszerelési határidő előtt tájékoztatta az érintetteket arról, hogy a beszerelésen túlmenően úgynevezett megszemélyesítési folyamatot is fog végezni, ami több napot is igénybe vehet, miközben az AFE beszerelést felvállaló üzemeltetők részére késedelmesen, a határidő előtt két héttel szállított több ezer AFE készüléket.

Az automatákból vásárlók (azon kívül, hogy az automaták egy része eltűnik az addig jól megszokott helyekről) jelentős árváltozásra is számíthatnak. A pénztárgépek költségeihez képest kb. négyszer drágább az egy hónapra eső díj – mintegy 8.500 Ft, amit az üzemeltetők minden egyes automataberendezés után fizetnek. Tehát miközben az adóbevételek vélhetőleg növekednek, a piac szereplőinek – vásárlóknak és a vállalkozásoknak - kell minden terhet viselniük. A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség a kialakult helyzetet igazságtalannak tartja, és nyitott arra, hogy a döntéshozókkal tárgyalást folytasson a méltányos megoldás érdekében.

Budapest; 2018. június 20.

Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség



Legfrissebb hírek

A MIÁSZ Elnökségének tájékoztatása az Elnökségben bekövetkezett személyi változásról.

2018-09-01

A MIÁSZ 2018. augusztus 29.-én (szerda) megtartott elnökségi ülés lefolytatását követően, az ülés végén Szöllősi Balázs úr bejelentette és írásban a MIÁSZ Főtitkárának átadta a MIÁSZ Elnökségében betöltött tagsági tisztségéről szóló lemondó nyilatkozatát.

A kialakult helyzetet követően a MIÁSZ Elnökség Tagjai a Szövetség megüresedett elnöki tisztségére, az elnökségi ülésen, egyhangúan Lőrincz László alelnök urat választották meg!

A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség Elnöke, Lőrincz László úr, 2018. augusztus 29.-től.

tovább »

Magyar Ital és Áruautomata Szövetség
1094 Budapest, Angyal u. 1-3. II.em 220-as szoba | Telefon: 06-30-861-7229 Bárdosi Tímea | E-mail: miasz@miasz.hu