DRÁGA KORSZAK KEZDŐDIK AZ ÉTEL- ÉS ITALAUTOMATÁK ÜZEMELTETÉSÉBEN

 

A jogi szabályozás szerint 2018. július 1-től csak Automata Felügyeleti Egységgel (AFE) felszerelt automaták működhetnek. Az új rendszer az online pénztárgépek és az elektronikus közúti árufuvarozási ellenőrzési rendszerhez hasonlóan az adóbevételek növelését, a gazdaság fehérítését szolgálja. A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség megértette a rendszer bevezetésének nemzetgazdasági jelentőségét, és a rendelkezésére álló eszközeivel támogatja tagjait abban, hogy eleget tudjanak tenni jogszabályi kötelezettségeiknek, annak ellenére, hogy az üzemeltetők számára ez számos nehézséggel, költséggel és átszervezéssel jár. A rendszer előnyeként számon tartott telemetrikus adatok (azaz az üzemeltetési és bevételi számok, illetve az automaták műszaki adatai), amelyeket a szolgáltatónak kellene az üzemeltetők rendelkezésére bocsátani, csak nehézkesen, hiányosan, néha pedig hibásan elérhetőek. Ugyan az üzemeltetők korlátozottan a tavalyi évben támogatást igényelhettek az AFE vásárláshoz, de a ma üzemelő élelmiszer automaták mintegy negyedrésze semmilyen támogatást nem kapott.

Az étel- és italautomaták menedékes felügyeleti szolgáltatójának kijelölt Magyar Posta számításai szerint minden működő automatába határidőre bekerülhet az AFE. Ugyanakkor szerintük előfordulhat - elsősorban a régebbi vagy egyedi típusú készülékeknél -, hogy az AFE-k beszerelésekor műszaki-technikai problémák lépnek fel, amelyek kezeléséhez idő kell. A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetséghez a tagjaitól érkezett visszajelzések szerint azonban a legmodernebb automatáknál, illetve a bankkártya olvasóval felszerelt gépeknél is adódnak műszaki problémák. Ez nagyságrendileg az automaták mintegy 20%-át érintheti. A fenti okok miatt jelentősen csökkenhet a kihelyezett ital- és élelmiszer automaták száma.

Veszélyezteti a határidő betartását, hogy a Magyar Posta csak néhány munkanappal az AFE beszerelési határidő előtt tájékoztatta az érintetteket arról, hogy a beszerelésen túlmenően úgynevezett megszemélyesítési folyamatot is fog végezni, ami több napot is igénybe vehet, miközben az AFE beszerelést felvállaló üzemeltetők részére késedelmesen, a határidő előtt két héttel szállított több ezer AFE készüléket.

Az automatákból vásárlók (azon kívül, hogy az automaták egy része eltűnik az addig jól megszokott helyekről) jelentős árváltozásra is számíthatnak. A pénztárgépek költségeihez képest kb. négyszer drágább az egy hónapra eső díj – mintegy 8.500 Ft, amit az üzemeltetők minden egyes automataberendezés után fizetnek. Tehát miközben az adóbevételek vélhetőleg növekednek, a piac szereplőinek – vásárlóknak és a vállalkozásoknak - kell minden terhet viselniük. A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség a kialakult helyzetet igazságtalannak tartja, és nyitott arra, hogy a döntéshozókkal tárgyalást folytasson a méltányos megoldás érdekében.

Budapest; 2018. június 20.

Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség



Legfrissebb hírek

Év vállakozója 2018

2018-12-10

December 7-én, Budapesten tartották a XX. Vállalkozók Napja rendezvényt, melynek első részében került sor az Év Vállalkozója Díjak átadására, amit a Príma Primissima Díjátadó és Gálaest zárt.

2018-ban Bádi Gábor alelnök Úr vehette át a rangos dijat, melyhez, mi is szivből gratulálunk!

tovább »

Magyar Ital és Áruautomata Szövetség
1137 Budapest, Carl Lutz rkp. 29. KLARIS IRODAHAJÓ | Telefon: 06-30-861-7229 Bárdosi Tímea | E-mail: miasz@miasz.hu